CPC czy CPM? Oto jest pytanie…

CPC czy CPM? Oto jest pytanie…
Oceń artykuł!

Ten artykuł, moglibyśmy zaliczyć do cyklu Kamili NEO w SEO, gdyby nie skromny fakt, że … nie piszę o SEO. Dziś chciałam odpowiedzieć na pytanie, które pojawiło się w trakcie jednej z firmowych dyskusji. Mianowicie, czy istnieje (teoretycznie) sytuacja, w której nie warto kupować kliknięć a skorzystać z modelu płatności za odsłonę?

Zacznijmy od początku. Czym są CPC i CPM?

CPC czyli Cost Per Click to koszt, który ponosimy za pojedyncze kliknięcie w nasz banner, reklamę. Cena może być ustalona z góry. Może być też tak, że kupując odsłony w tysiącach (CPM), przeliczamy koszt kliknięcia.
Można to wyrazić wzorem:

CPC= CPM/(CTR*1000)

W tym wypadku efektywny CPC bazuje na współczynniku klikalności, czyli CTR (Click Through Rate) oraz koszcie zakupu 1000 odsłon. CTR możemy wyliczyć na podstawie wzoru:
CTR= (kliknięcia/wyświetlenia)*100%

Kolejnym wzorem który musimy znać, na potrzebę tego ćwiczenia jest CPM, a dokładniej Cost Per Mille (czy Thousand), czyli koszt 1000 wyświetleń.
Można wyrazić go wzorem:
CPM
= koszty/(odsłony/1000)

Zazwyczaj CPC jest dla nas bardziej korzystne niż CPM – kupujemy wizytę użytkownika , jednak skoro od każdej reguły są wyjątki, to tak jest i w tym przypadku. Załóżmy, że mamy wybór – mamy stałe CPC oraz stałe CPM. Czy istnieje taka relacja pomiędzy zmiennymi, że potencjalnie gorszy model (CPM) może okazać się dla nas bardziej korzystny?

Wystarczy, że określimy tak zwany graniczny CTR, po którego osiągnięciu opłaci nam się przejść z CPC na CPM:
gCTR= CPM/CPC *0,1%

Jeśli nasze CPC wynosi 1zł (jedno kliknięcie na naszą reklamę kosztuje 1zł), a CPM 10zł (koszt 1000 wyświetleń wyniesie 10zł) to:

CPC=1zł
CPM=10zł

gCTR=10/1*0,1%
gCTR=1%

Jak widzimy, granicznym CTR, dla którego warto zastanowić się nad użyciem CPM zamiast CPC jest 1%. Przy CTR powyżej 1% użycie CPM jest bardziej opłacalne, dla wartości poniżej – stosujemy CPC.  Niemniej, należy pamiętać, że podstawiając inne dane, otrzymamy inne wyniki. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie.

Przykładowo, przyjmując, że CPC wynosi 50gr, a CPM 10 zł, otrzymamy graniczne CTR 2%:
gCTR=10,00/0,50*0,1%=2%

Oznacza to, że jeśli nasze CTR wynosi 2%, możemy zamiennie stosować CPM oraz CPC. Jeśli jednak nasze CTR wynosi 3%, to CPM będzie dla nas bardziej korzystnym rozwiązaniem –koszty kampanii w stosunku do efektów będą niższe, niż gdybyśmy zastosowali CPC. Gdyby nasze CTR wyniosło 1,9% – zastosowanie CPC byłoby dla nas lepsze.

Wniosek – czasem i CPM jest dobry. Quod Erat Demonstrandum.

  • Dzenna

    a jak interpretować kwotę opłacalne CPC 9,5 zł i 15 zł CPM. Przy moich założeniach CPc=50 gr, cpm=2 zł, gctr=0,4, opłacalne CPC= 1,5 zł a opłacalne cpm to 4 zł. a może jakaś rada co wybrać przed rozpoczęciem kampanii czy bez testów się nie obejdzie, kiedy jeszcze nie znamy CTR a trzeba wybrać rodzaj kampanii?
    z góry dziękuję za podpowedź